Rezolvarea cubului Rubik – Fridrich

Metoda pentru avansați Fridrich

Metoda Fridrich de rezolvare a cubului Rubik, cunoscută și ca CFOP, este cea mai răspândită și folosită între speedcuberi. Este o metodă foarte eficientă cu care s-au obținut toate recordurile mondiale din ultimii ani și peste 90% dintre participanții la concursuri o folosesc. Este o îmbunătățire a metodei începătorilor, iar dacă o cunoașteți pe aceea, aceasta nu va fi greu de înțeles. Cei 7 pași din metoda de începători vor fi comprimați în 4:

  • 1. Cruce.
    2. Primul strat.
    3. Stratul mijlociu.
    4. Crucea de sus.
    5. Orientarea colturilor de sus.
    6. Permutarea colturilor de sus.
    7. Permutarea muchiilor de sus.

  • 1. Cruce.

    2. F2L- (2+3) Rezolvarea pasului 2 și 3 simultan.

    3. OLL – (4+5) Orientarea feței de sus dintr-un singur algoritm.

    4. PLL – (6+7) Permutarea stratului de sus dintr-un singur algoritm.

Nu vă speriați de numărul mare de algoritmi de învățat. Sunt mult mai ușori decât credeți, plus că mulți seamănă între ei și vor fi mai simplu de învățat. În total sunt 119 algoritmi =41 F2L + 57 OLL + 21 PLL. Odată învățată această metodă ar trebui să obțineți destul de ușor într-o prima fază medii de 25sec, iar dupa câteva luni de practică mediile 13sec nu sunt deloc greu de obținut.

  • ex1Cruce: 2 sec

  • cazul de bazaF2L: 7 sec

  • ex5OLL: 2 sec

  • ex7 REZOLVATPLL: 2 sec

TOTAL: 13 sec

Înainte de a trece la metodă voi mai spune pe scurt câteva sfaturi şi păreri.

Sfaturi şi păreri

HintOrdinea în care vă sugerez să învăţaţi Metoda Fridrich este:

  1. F2L – e bine să învăţaţi aceste cazuri la început. Sunt mai simplu de memorat și de înțeles şi au nevoie de mai multă practică decât PLL sau OLL. Este singurul pas ceva mai creativ, unde puteţi să fiţi mai inventivi şi asta se obţine doar în timp. Acest pas va scădea şi cel mai mult timpii. Într-o prima fază, când treceți de la începători la CFOP se va întâmpla opusul, pentru că de fiecare dată veți pierde timp încercând să vă aduceți aminte algoritmul corect. Este normal.
  2. OLL – Primele 7 cazuri. Sunt esenţiale pentru a termina etapa OLL din cel mult 2 algoritmi, până când îi veţi învăţa şi pe restul de 50.
  3. PLL – învăţaţi toţi PLL. Sunt algoritmi mai lungi şi mai grei la prima vedere, dar vor fi foarte eficienţi odată ce îi ştiţi. Theory learning3Propuneţi-vă să învăţaţi 1 algoritm/zi. În mai puţin de o lună puteţi şti acest pas fără probleme. E adevărat, viteza vine în timp şi cu practică. Pe lângă asta, mai e nevoie şi de o recunoaştere rapidă a cazurilor. De aceea recomand acest pas înaintea restului de 50 OLL, pentru a mai exersa şi a vă obişnui cu recunoaşterea.
  4. Restul de 50 OLL. Chiar dacă par multe cazuri, sunt mai simple şi destul de uşor de recunoscut. Am pus OLL la sfârşit pentru că va fi mai uşor de memorat presupunând că aveţi deja antrenament de la PLL. Se pot învăţa 3-4-5 algoritmi/zi.

Dacă vreţi să vă scădeţi timpii rapid, şi asta bănuiesc că vreţi cu toţi, vă sugerez să nu începeţi să vă cronometraţi odată ce aţi învăţat câţiva algoritmi. Chinuiţi-vă să învăţaţi bine teoria. Ideal ar fi să învăţaţi 100% din algoritmi şi să îi exersaţi aşa, fără cronometru, doar încet, până vă intră în reflex. Abia apoi treceţi şi la etapa de cronometrare. Veţi fi surprinşi! Bineînţeles, nu mulţi pot face asta şi este destul de greu pentru că veţi fi curioşi să vedeţi la cât aţi mai ajuns. Dacă vă întrebaţi de ce nu recomand să începeţi cronometrările este pentru că acestea vă vor distrage atenţia, vă vor face să vă grăbiţi, nu o să mai observaţi aşa rapid culorile şi în final timpii vor fi mai slabi. Pe lângă asta, vă va tăia şi cheful de învăţat noi algoritmi când veţi vedea că aţi ajuns la timpi de 30s ştiind doar jumătate dintre toţi algoritmii sau chiar mai puţin.Timpul în care veți scădea către 13 sec va fi mult mai îndelungat.

Fingertrick-urile (acele mișcări doar din degete) vor veni cu timpul, în mod natural, atât timp cât exersați pe un cub bun. Nu există altă soluţie ca să ajungeţi la ele.

Să trecem la metodă!

Crucea

Acest pas este acelaşi ca la metoda începătorilor. Cum probabil o ştiţi pe aceasta, aici nu va fi nimic dificil.

Hands Cube - crossRecomand doar să vă obişnuiţi pentru început cu o culoare şi să exersaţi doar pe ea. Eu unul rezolv crucea întotdeauna pe alb şi cu faţa în jos; deci ştiu că sus este galben şi la dreapta verde.

Alţi cuberi pot rezolva pe două culori, în general opuse. De exemplu alb şi galben, în funcţie de cum e mai uşor în stituaţia respectivă. Iar unii exersează chiar să fie neutri la culori. Totuşi, s-a ajuns la concluzia că efortul este prea mare şi nu merită. Nu pentru că este dificil de rezolvat crucea pe orice culoare, cât pentru faptul că dă peste cap paşii următori unde culorile vor fi poziţionate de fiecare dată altfel.

Alt sfat pentru rezolvarea crucii şi îmbunătăţirea timpilor ar fi să reuşiţi să o rezolvaţi cu ochii închişi. Examinaţi cubul (cât vreţi voi), după care rezolvaţi fără să vă uitaţi. După o perioadă va deveni ceva foarte simplu.

De asemenea, rezolvaţi crucea în jos şi nu în sus! Vă va scuti de o rotire inutilă a cubului de aprox. 1sec plus timpul care va fi pierdut reexaminând cubul odată întors.

Încă un lucru foarte important şi bine de ştiut este că cele mai multe cruci se pot rezolva din 5-6 mutări, maxim 8 (extrem de rar). Deci încercaţi să examinaţi atent rezolvarea acesteia ca să reduceţi cât de mult puteţi numărul de mişcări.

csosss