Să presupunem că ai fost rugat să arbitrezi o probă dintr-o competiţie de cub Rubik. Nu-ţi fie frică! E o procedură foarte simplă. Regulamentul oficial poate fi găsit aici: Regulament WCA), dar nu trebuie să memorezi toate regulile. Aici sunt câteva sfaturi de bază:
1. Să te familiarizezi cu regulamentul WCA
World Cube Association (WCA) guvernează toate competiţiile de speedcubing, asemănător cum FIFA guvernează fotbalul. Regulamentul WCA reprezintă o serie de reguli care sunt urmate de concurenţi în timpul unei competiţii. Nu este nevoie să ştii toate regulile pe din-afară, dar să le citeşti este de ajutor. Vom încerca să evidenţiem cele mai importante reguli pe această pagină.
2. Poţi arbitra, dar şi concura
Oamenii îşi fac griji cu privire la arbitraj pentru că ei cred că asta înseamnă că nu vor mai putea concura. Nu este adevărat! Dacă eşti arbitru, pur şi simplu trebuie să faci toate rezolvările din acea rundă înainte de a putea arbitra. Dacă runda este divizată în grupe, atunci s-ar putea să arbitraţi imediat şi să concuraţi mai târziu când grupele se schimbă.
3. Întreabă Delegatul WCA ce ar trebui să faci
Competiţiile foarte mari, cu mulţi voluntari, ar putea avea un sistem tip “runner” (alergător), care duce cuburile amestecate la arbitru, în timp ce la alte competiţii, mai mici (<100 concurenţi) arbitrul se duce singur la masa de amestecare ca să ia puzzle-ul.
4. Nu deranja concurentul
Asigură-te că ai telefonul mobil oprit. Nu încerca să ai o scurtă conversaţie cu concurentul când el încearcă să se pregătească de rezolvare.
5. Strigă numele concurentului
Strigă numele concurentului şi aşteaptă-l să vină. El ar trebui să fie destul de aproape, în zona concurenţilor.
6. Păstrează cubul acoperit
Vei avea ceva ce acoperă cubul, numit “cover”. Poate fi o bucată de hârtie, foaia de arbitraj (scoresheet) în sine, sau un bol. Va trebui să ţii cubul acoperit cât timp concurentul se pregăteşte pentru rezolvare.
7. Asigură-te că tu şi concurentul sunteţi gata
Aici sunt câteva lucruri de care trebuie să vă asiguraţi pentru a fi gata:
- Mat-ul (suprafaţa) are pe el doar puzzle-ul (şi cover-ul). Toate celelalte obiecte (pixuri, etc) sunt în altă parte.
- Stackmat timer-ul arată “0.00”. Dacă nu, apasă butonul “reset”.
- Cronometrul din mâna ta este resetat şi gata să funcţioneze.
- Concurentul e pregătit (are un scaun dacă l-a cerut, etc.)
8. Întreabă concurentul “Gata?”
Apucă capacul cu care e acoperit cubul astfel încât să fii gata să îl ridici rapid, apoi întreabă concurentul dacă e pregătit . Când el confirmă că este, îndepărtează capacul şi porneşte cronometrul.
9. Strigă “8 secunde”
Când cronometrul tău ajunge la 8 secunde, spune “8 secunde”.
10. Strigă “Start”
Când cronometrul tău ajunge la 12 secunde, spune “Start”.
11. Opreşte cronometrul când concurentul porneşte timer-ul
Când concurentul ia mâinile de pe timer, opreşte cronometrul. Timpul efectiv nu contează, doar dacă se încadrează în una dintre situaţiile:
- Timpul este sub 15 secunde. Bun, nu trebuie făcut nimic.
- Timpul este peste 15 secunde, dar sub 17 secunde. Concurentul va primi o penalizare de 2 secunde (+2) pe care o vei adăuga la timpul final.
- Timpul este peste 17 secunde. Concurentul va primi penalizare “Did Not Finish” (DNF).
12. În timpul rezolvării
În timpul rezolvării va trebui să urmăreşti câteva lucruri. Asigură-te că timer-ul nu se opreşte. Dacă acel competitor a început incorect sau atinge timer-ul cu braţele, el îl poate opri accidental prea devreme. Asigură-te că eşti conştient de asta, astfel încât să nu îi acorzi un timp greşit. Consultă-te cu arbitrul principal cu privire la ce ar trebui să faci în această situaţie. De asemenea, în timpul rezolvării, asigură-te că nu loveşti alţi concurenţi, întrucât ei pot fi în apropiere.
13. Sfârşitul rezolvării
Concurentul va pune jos cubul şi va opri timer-ul. Acesta trebuie oprit cu degetele, nu cu încheieturile. Nicio mutare nu este permisă după ce a oprit timer-ul. Uită-te la cub ca să te asiguri că e complet rezolvat. Dacă este o uşoară nealiniere, consultă Articolul 10 din Regulamentul WCA, întreabă Delegatul WCA sau un concurent mai experimentat pentru când trebuie aplicată o penalizare şi când nu. Nu atinge cubul, ci cheamă Delegatul WCA!
14. Probe speciale
Sunt anumite probe care nu se cronometrează la fel ca celelalte. Acestea sunt: 3×3 blindfold, 4×4 blindfold, 5×5 blindfold și 3×3 multiblindfold. La aceste probe nu există timp de inspecție. Concurentul pune mâinile pe timer apoi tot el dă la o parte cover-ul si începe memorarea cubului sau a cuburilor. Rolul tău este sa ții o coală de hârtie sau un carton în fața lui astfel încât să nu poată vedea cubul, dar numai dupa ce și-a acoperit ochii cu blindfold-ul (materialul care acoperă ochii). La aceste probe concurenții au nevoie de liniște. Dacă vezi că nu se respectă acest lucru ar fi bine ar fi bine sa iei atitudine în acest sens.
15. Cronometrul de mână
Cronometrul de mână este folosit în speedcubing ca să nu se depășească cele 15 secunde alocate inspecției. Totuși deoarece timerul Stackmat nu poate înregistra mai mult 10 minute pentru probele 7×7 și 3×3 multiblindfold trebuie să folosesti cronometrul de mână în acest scop.
16. Înregistrarea timpului
Dacă concurentul nu are penalizări, scrie timpul obţinut pe scoresheet, apoi notează-ţi iniţialele (sau semnează-te) în căsuţa pentru arbitru şi pune concurentul să îşi scrie iniţialele sau să semneze în căsuţa pentru concurent. Dacă concurentul are o penalizare, noteaz-o pe formular, adăugând-o timpului de pe timer (17.65 + 2 = 19.65, presupunând că timer-ul arată 17.65 şi concurentul are o penalizare de 2 secunde). Dacă acesta a finalizat toate rezolvările rundei, dă-i cubul şi pune scoresheet-ul completat în locul unde se introduc rezultatele. Altfel, du scoresheet-ul şi cubul înapoi la masa scramblerilor.
17. Când ai dubii întreabă arbitrul principal sau delegatul WCA
Dacă ai orice întrebare despre reguli, întreabă mereu arbitrul principal sau Delegatul WCA pentru clarificare. Cele mai multe rezolvări vor merge fără probleme, dar ar putea exista câteva situaţii care nu intră în acest mini-ghid.