Cum concurezi

Ghid elementar pentru competiţii

 1. Pe scaun sau în picioare?

În momentul în care rezolvi un puzzle poţi alege să stai jos sau în picioare. E în mare parte legat de preferinţele personale, deci alege cum îţi este mai confortabil. Dacă nu este un scaun în acel loc, ar putea fi unul în apropiere. Poţi să îl iei pur şi simplu. Dacă acolo există un scaun şi tu nu îl vrei, împinge-l înapoi. Dacă nu găseşti nici un scaun şi tu vrei unul, întreabă-ţi arbitrul.

2. Inspecţia

Înainte de a începe rezolvarea poţi examina (inspecta) cubul pentru 15 secunde. Când te vei duce la masa destinată rezolvării, puzzle-ul va fi acoperit. Pe masă se va afla de asemenea un timer Stackmat. Nu îl atinge încă! Arbitrul te va întreba “Gata?” Răspunde cu “OK”, “Da” sau cu un semn din cap şi arbitrul va descoperi puzzle-ul. Ridică-l şi inspectează-l. Nu îi aplica nicio mişcare sau vei fi descalificat.

Arbitrul va striga de 2 ori în timpul inspecţiei. La 8 secunde va spune “8 secunde” iar la 12 secunde va spune “Start” (“Gata”, “Hai”…). Când spune “Start”, va trebui să începi rezolvarea foarte repede pentru a evita o penalizare. Aminteşte-ţi, timer-ului Stackmat îi ia aproximativ 1 sec. pentru a porni şi îţi va lua ceva timp şi până să pui jos cubul. Trebuie să începi rezolvarea până în 15 secunde de inspecţie. Arbitrul nu îţi va mai spune nimic după “Start” la 12 secunde.

Notă: Ai 15 secunde pentru inspecţie, dar nu este necesar să le foloseşti pe toate. Dacă eşti gata să rezolvi, spre exemplu, după 6 secunde de inspecţie, începe-ţi rezolvarea!

 3. Pornirea timer-ului

Timer-ul utilizat în competiţiile oficiale WCA este Stackmat timer de la Speedstacks.com. Când îţi începi rezolvarea, pune degetele de la ambele mâini pe timer, în locul unde se află imaginile a două mâini. Când vei face acest lucru, beculeţul roşu se va aprinde. Lasă ambele mâini pe timer până când se va aprinde şi beculeţul verde (aprox. 1 sec). Odată ce şi beculeţul verde s-a aprins, îţi poţi ridica mâinile şi poţi lua cubul să îl rezolvi.

Beculeţele roşu şi verde vor lumina intermitent pe parcursul rezolvării.

Când rezolvi, evită să atingi timer-ul, deoarece s-ar putea să îl opreşti. Dacă stai jos, asigură-te că antebraţele nu îl ating.

 4. Rezolvarea cubului

Rezolvă cubul. Ai venit la concurs, deci este evident că ştii cum să faci acest lucru, nu?

În caz că se întâmplă ca puzzle-ul (cubul) să facă “pop” (să îi cadă piese), repune piesele la loc şi termină rezolvarea. Dacă ai un caz “nerezolvabil” la sfârşit, repară problema. Când ai terminat rezolvarea trebuie să pui jos cubul rezolvat sau rezultatul tău va fi DNF (“Did Not Finish”). Dacă obţii 2 DNF-uri în aceeaşi rundă (sau unul singur pentru o probă cu “Medie din 3”), nu vei avea dreptul la o medie (vei avea media DNF) şi probabil nu vei trece în  runda următoare. Chiar dacă ai un timp slab, mereu încearcă să pui jos cubul rezolvat.

 5. Oprirea timer-ului

Când ţi-ai rezolvat cubul, pune-l jos, apoi pune ambele mâini pe timer. Opreşte timer-ul cu degetele ambelor palme. Nu îţi utiliza încheieturile, palmele sau nu încerca o lovitură de karate. Dacă atingi rapid timer-ul şi ridici mâinile din nou, este posibil ca acesta să nu se oprească.

 6. Aşteptarea

În acest moment, nu atinge cubul sau timer-ul. Arbitrul se va asigura că puzzle-ul este corect rezolvat, apoi va consemna timpul scos de pe timer. Arbitrul va scrie (pe foaia cu numele tău/scoresheet) timpul obţinut, iar tu trebuie să semnezi / să scrii iniţialele pe scoresheet. Nu semna dacă nu eşti de acord cu ce a scris arbitrul.