Articolul 9: Probe

## Articolul 9: Probe

– 9a) WCA guvernează competițiile pentru:
– 9a1) Puzzle-urile cunoscute ca puzzle-uri Rubik.
– 9a2) Alte puzzle-uri care sunt manevrate prin rotire/învârtirea părților, cunoscute ca “puzzle-uri mecanice”.
– 9b) Puzzle-urile și probele oficiale ale WCA sunt:
– 9b1) Cubul Rubik, Cubul 2x2x2, Cubul 4x4x4, Cubul 5x5x5, Clock, Megaminx, Pyraminx, Square-1 și Cubul Rubik: One-Handed (cu o mână).
– 9b1a) Formaturile pentru competiție ale acestor probe sunt: “Best of X” (unde X este 1, 2 sau 3) și “Average of 5”.
– 9b2) Cubul Rubik: cu picioarele, Cubul 6x6x6 și Cubul 7x7x7.
– 9b2a) Formaturile pentru competiție ale acestor probe sunt: “Best of X” (unde X este 1, 2 sau 3) și “Mean of 3”.
– 9b3) Cubul Rubik: Fewest Moves, Cubul Rubik Blindfolded (legat la ochi), Cubul 4x4x4 Blindfolded, Cubul 5x5x5 Blindfolded și Cubul Rubik Multiplu Blindfolded.
– 9b3a) Formaturile pentru competiție ale acestor probe sunt: “Best of X” (unde X este 1, 2 sau 3).
– 9f) Rezultatele unei runde sunt măsurate astfel:
– 9f1) Toate rezultatele sub 10 minute sunt măsurate și rotunjite la cea mai apropiată sutime de secundă. Toate mediile și medianele calculate sub 10 minute sunt măsurate și rotunjite la cea mai apropiată sutime de secundă.
– 9f2) Toate rezultatele măsurate, medii și mediane peste 10 minute sunt rotunjite la cea mai apropiată secundă (ex: x.4 devine x, x.5 devine x+1).
– 9f4) Rezultatul unei rezolvări este înregistrat ca DNF (Did Not Finish) dacă rezolvarea este neterminată, nerezolvată sau descalificată.
– 9f5) Rezultatul unei rezolvări este înregistrat ca DNS (Did Not Start) dacă concurentul este eligibil pentru o rezolvare, dar renunță la ea.
– 9f6) Pentru rundele tip “Best of X”, fiecare concurent are dreptul la X rezolvări. Cel mai bun rezultat dintre aceste rezolvări va conta pentru clasamentul concurentului în această rundă.
– 9f7) Pentru rundele tip “Best of X”, un DNF sau un DNS este cel mai rău rezultat posibil.
– 9f8) Pentru rundele tip “Average of 5”, concurenților li se alocă 5 rezolvări. Dintre acestea 5, cel mai bun și cel mai rău rezultat este eliminat, iar media celor 3 rezultate rămase va conta pentru clasamentul concurentului în această rundă.
– 9f9) Pentru rundele tip “Average of 5”, un DNF sau un DNS va fi cel mai rău rezultat al concurentului în acea rundă. Dacă concurentul are mai mult de un astfel de rezultat, atunci nu se va putea calcula o medie, iar aceasta va fi DNF.
– 9f10) Pentru rundele tip “Mean of 3”, concurenții au dreptul la 3 rezolvări. Media aritmetică a celor 3 încercări va conta pentru clasamentul concurentului în acea rundă.
– 9f11) Pentru rundele tip “Mean of 3”, dacă există cel puțin un DNF sau un DNS pentru concurent, atunci media nu se va putea calcula și va fi DNF.
– 9f12) Pentru rundele “Best of X”, clasamentele se fac pe baza celui mai bun rezultat al fiecărui concurent. Următoarele sunt folosite pentru a compara rezultatele:
– 9f12a) Pentru rezultatele de tip “timp”, “mai bun” este definit ca timpul mai scurt.
– 9f12b) Pentru Fewest Moves Challenge, “mai bun” înseamna soluția cu numărul cel mai mic de mutări.
– 9f12c) Pentru Multiplu Blindfolded, clasamentele se fac pe baza numărului de puzzle-uri rezolvate minus numărul de puzzle-uri nerezolvate, unde o diferență mai mare este mai bună. Dacă diferența este mai mică decât 0, rezultatul va fi considerat DNF. Dacă mai mulți concurenți obțin același rezultat, clasamentul se va face pe baza timpului total, unde timpul mai scurt înregistrat este mai bun. Dacă ei obțin același rezultat și același timp, clasamentul se face pe baza numărului de puzzle-uri nerezolvate, unde un număr mai mic înseamnă mai bine.

– 9f13) Pentru rundele tip “Mean of 3” și “Average of 5”, clasamentele sunt făcute pe baza mediilor/medianelor concurentului, unde “mai bine” înseamnă timpul mai mic.
– 9f14) Pentru rundele tip “Mean of 3” și “Average of 5”, dacă doi sau mai mulți concurenți obțin rezultate identice, clasamentul se va face pe baza celui mai bun din individual, unde “mai bun” înseamnă timpul mai scurt.
– 9f15) Concurenții care obțin același rezultat într-o rundă obțin același loc în acea rundă.
– 9g) O Rundă Combinată constă în două faze ale rezolvărilor, unde concurenții avansează în a doua fază dacă îndeplinesc anumite condiții predefinite în prima fază.
– 9g2) Dacă un concurent avansează/are dreptul la următoarea fază a Rundei Combinate, trebuie decis prin clasament (cei mai buni x concurenți) sau după rezultat (toți concurenții cu cel mai bun rezultat sub x) în prima fază.
– 9i) Rezultatele competițiilor oficiale WCA trebuie listate în clasamentul mondial WCA.
– 9i1) WCA recunoaște următoarele tipuri de recorduri regionale: Recorduri Naționale (NR), Recorduri Continentale (CR) și Recorduri Mondiale (WR).
– 9i2) Toate rezultatele unei runde sunt considerate a avea loc în ultima dată de desfășurare a acelei runde. Dacă un record regional este bătut de mai multe ori în aceeași zi calendaristică, numai cel mai bun rezultat este considerat că a bătut acel record regional.
– 9i3) Dacă Regulamentul WCA pentru o probă se schimbă, recordurile regionale existente rămân valabile până când vor fi bătute sub noile reguli WCA.
– 9j) Fiecare probă poate să aibă loc maxim o dată într-o competiție.
– 9k) Toți concurenții pot participa în toate probele unei competiții, cu excepția cazurilor specifficate explicit de către Board-ul WCA.
– 9l) Fiecare rundă trebuie să se termine înainte ca oricare din următoarele runde ale aceleiași probe să înceapă.
– 9m) Probele pot avea maxim 4 runde.
– 9m1) Probele cu 99 sau mai puțini concurenți trebuie să aibă maxim 3 runde.
– 9m2) Probele cu 15 sau mai puțini concurenți trebuie să aibă maxim 2 runde.
– 9m3) Probele cu 7 sau mai puțini concurenți trebuie să aibă maxim 1 rundă.
– 9o) Rundele Combinate și Rundele de Calificare se pun ca fiind o rundă normală atunci când se contorizează numărul de runde al unei probe.
– 9p) Dacă o probă are mai multe runde, atunci:
– 9p1) Cel puțin 25% trebuie eliminați între două runde consecutive ale aceleiași probe.
– 9p2) Concurenții care avanează în runda următoare trebuie să fie stabiliți fie printr-o limita a numărului de concurenți (ex: avanseaza 20 de concurenți) fie printr-o limită a timpului din runda anterioară (ex: avansează toți cei cu timpii sub 1 minut).
– 9p3) Dacă un concurent calificat se retrage dintr-o rundă, el poate fi înlocuit cu următorul concurent sub linia rundei precedente.
– 9r) O rundă de calificare poate fi ținută înaintea primei runde a probei.
– 9r1) Când se anunță o proba, echipa organizatorică trebuie să includă:
– 9r1a) Numărul de concurenți admiși în prima runda a probei.
– 9r1b) Numărul de concurenți admiși în runda de calificare și numărul maxim al celor care se vor califica în prima runda.
– 9r1c) Media/mediana sau rezultatul individual obținut într-o competiție anterioară pentru a putea fi admis în prima rundă a probei și a sări peste runda de calificare.
– 9r1d) Data până la care sunt luate în considerate datele mai sus menționate (9r1c) din clasamentul WCA.
– 9r2) Fiecare concurent al unei probe care nu s-a calificat direct în prima rundă al acelei probe va trebui să concureze în runda de calificare pentru a ajunge în prima rundă.
– 9r3) O rundă de calificare poate fi adăugată pentru a da șansa concurenților noi să se acomodeze sau/și numărului maxim de concurenți înscriși în prima rundă să fie mărit. Aceste schimbări trebuie făcute cu cel puțin două săptămâni înainte de competiție.
– 9s) Fiecare rundă a fiecărei probe trebuie să aibă o limită (vezi A1a).