Rezolvarea cubului 4x4x4

Începători

În acest tutorial veţi învăţa cum să rezolvaţi un cub 4x4x4. Ideea metodei de începători este reducerea cubului la un cub normal 3x3x3. Aşadar, pentru această metodă va fi necesar să ştiţi să rezolvaţi un cub Rubik clasic. Dacă aţi ajuns până aici presupun că sunteți familiar cu notațiile, iar dacă aveți vreo nelămurire cu privire la acestea puteți arunca oricând un ochi pe pagina cu Notații.

Metoda este compusă din 3 paşi:

  • 1. Rezolvarea centrelor

    4x4x4 centre rezolvate

  • 2. Rezolvarea muchiilor

    4x4x4 muchii rezolvate

  • 3. Rezolvarea cubului 3x3x3

    4x4x4 Rezolvat - redus la 3x3x3

Schema de culori

Cubul 4x4x4 este un cub par, deci nu are centre fixe de referință, așa cum sunteți obișnuit la cubul cu 3 straturi. Înainte de a începe rezolvarea acestuia, foarte important este să știți schema de culori. În mod normal aceasta este aceeași ca la un cub Rubik 3x3x3: roșu opus de portocaliu, verde opus de albastru și alb opus de galben; dar atenție, contează și ordinea culorilor. Dacă avem galben sus și roșu în față, atunci în dreapta este obligatoriu să avem verde (nu albastru). Este o greșeală foarte des făcută de începători. Cel mai simplu este însă să luați un cub Rubik 3x3x3 pentru a vă ghida. Vom reveni la aceasta “problemă” în primul pas unde explicăm rezolvarea centrelor.

Pasul 1 – Rezolvarea centrelor

Scopul acestui pas este de a rezolva câte un centru pe fiecare față. Un centru înseamnă cele 4 piese din mijlocul fiecărei fețe. Acest pas este foarte simplu și poate fi terminat și intuitiv, dar voi da câteva sugestii. Începem să rezolvăm centrul alb.

  • Căutăm (sau formăm foarte ușor) o linie de două pătrățele albe și o poziționăm sus:
    Primul CentruCelelalte două “puncte” trebuie aduse pe fețele laterale ca în figurile din dreapta.

  • Acum formăm și a doua linie albă și o aducem lângă cea dinainte pentru a finaliza centrul.

    • Primul Centru 1R’ Dw’ F2 Rw

    • Primul Centru 2F’ Rw’ F’ Rw

Acum trebuie să formăm centrul galben opus centrului alb. Întoarcem cubul în mână și punem centrul alb format pe fața de jos. Aplicăm aceeași procedură pentru piesele galbene, numai că vom fi limitați în mutări. Vă prezint câteva exemple ce v-ar putea ajuta în rezolvarea celui de-al doilea centru.

  • Cum putem aduce un punct în centrul de sus, fără a strica centrul de jos. Lw poate părea inutil, însă repară centrul de jos.

    Al doilea centru 4x4x4Lw’ U Lw

  • Dacă avem deja un “punct” sus trebuie să formăm o linie! Rw’ poate părea inutil, însă repară centrul de jos.

    Al doilea centru 4x4x4 - 2F Rw U’ Rw’

  • Dacă avem o linie formată sus și vedem un punct pe o față laterală. Punem “punctul” în prelungirea liniei și aplicăm:

    Al doilea centru 4x4x4 - 3Lw’ U Lw

  • Dacă sus avem 3 puncte pe una dintre fețele laterale nu mai poate fi decât un singur pătrățel galben nerezolvat.

    Al doilea centru 4x4x4 - 4F’ Rw’ F’ Rw

Cub 4x4x4 diverseNu putem cuprinde toate cazurile posibile, însă cele 4 exemple de mai sus ar trebui să fie suficiente ca să reușiți să rezolvați și centrul galben, opus celui alb. Acum întoarcem cubul în mână astfel încât fața albă să fie în stânga și cea galbenă în dreapta.

Continuăm rezolvarea celor 4 centre rămase. Putem începe cu orice culoare în clipa de față și formăm acest centru la fel cum l-am format și pe primul. Nu trebuie să știți nimic în plus, iar dacă ați rezolvat primul centru singur veți reuși și cu acesta. Aceeași algoritmi se aplică. De acum mișcările Rw, U și F sunt singurele de care avem nevoie.

Să presupunem că ați rezolvat culoarea roșie. Poziționăm roșul în jos, iar albul rămâne la stânga și galbenul la dreapta. Mai departe nu vom mai rezolva centrul opus, ci unul alăturat celui roșu. În clipa aceasta trebuie să ne gândim la schema de culori, iar dacă nu știm exact ce culoare trebuie rezolvată ne putem uita la un cub 3x3x3. De exemplu, vedem că în față va trebui format centrul albastru. Acest al patrulea centru va trebui rezolvat folosind exact aceleași mutări ca la centrul galben. Nu este nimic diferit față de centrul 2!  Aceeași algoritmi se aplică. Având centrul roșu format jos, suntem limitați în mutări și trebuie să fim atenți să nu îl stricăm așa cum am fost atenți să nu stricăm centrul alb când îl formam pe cel galben.

Acum au mai rămas 2 centre de rezolvat și este ușor să ne dăm seama cum trebuie poziționate: verde opus albastrului și portocaliul opus roșului. Mai jos vă arăt 5 cazuri care vă pot ajuta pentru ultimele 2 centre deși acestea pot fi rezolvate foarte ușor intuitiv. În imaginile de mai jos în spate este centrul roșu și în jos cel albastru, dar nu se văd.

  • Cub 4x4x4 ultimele 2 centre 3U’ Rw U2 Rw’
  • Cub 4x4x4 ultimele 2 centre 1Rw U’ Rw’ F Rw U2 Rw’
  • Cub 4x4x4 ultimele 2 centre 2Rw U Rw2 F Rw
  • Cub 4x4x4 ultimele 2 centre 4U’ Rw’ F Rw Lw F2 Lw’
  • Cub 4x4x4 ultimele 2 centre 5Rw’ F2 Rw2 U2 Rw’

Ultimul caz este pentru atunci când centrele sunt complet rezolvate, dar incorect poziționate, iar algoritmul doar le inversează.

Pasul 2 – Rezolvarea muchiilor

Pasul 2 poza 1Primul pas pentru a reduce cubul 4x4x4 la unul 3x3x3 a fost făcut. Avem centre. Urmează să rezolvăm si muchiile. Acestea sunt formate din 2 piese pe care le vom denumi în continuare “muchii mici”. Nu contează la acest pas orientarea centrelor, deci  întoarcem cubul în mână cum dorim. Vom căuta două muchii mici, de aceleaşi culori. Le putem aduce în faţă într-una dintre cele două situaţii, mişcând doar câte un strat (U,  L, R, D, etc).

În exemplele date vom lua muchia portocaliu-albastru, dar în locul lor pot fi oricare altele.

  • 1. Muchiile în linie

    Muchii 4x4x4 - caz 2Uw’ (R F’ U R’ F) Uw

  • 2. Muchiile în diagonală

    Muchii 4x4x4 - caz 1L2 Uw2 (R F’ U R’ F) Uw2 L2

Ceea ce face (R F’ U R’ F) este să scoată muchia din poziția față-dreapta și să o introducă invers în același loc.Muchii rezolvata

Va trebui să aplicați acești algoritmii pentru toate muchiile mici pe care le întâlniți pe cub. De ex.: vreți să rezolvați mai departe muchia alb-roșu: căutați muchiile mici alb-roșu, o poziționați pe una în stânga, pe cealaltă în dreapta și vedeți în care caz dintre cele două de mai sus vă încadrați. Și așa mai departe până când toate muchiile vor fi gata.

Pentru a le poziționa în stânga și în dreapta sunteți liberi să folosiți mișcările R, U, D, L, B, F și să rotiți cubul în mână cum doriți. Nu ar trebui să existe probleme la acest pas.

Pasul 3 – Rezolvarea cubului 3x3x3

1. Paritate OLL – Primul este paritatea OLL (mai complicată) și apare pentru că muchiile sunt formate din mai multe piese (muchii mici). Noi când le-am format nu aveam cum să știm că le formăm “corect” sau “invers”, adică față portocaliu/dreapta albastru sau față albastru /dreapta portocaliu. Astfel, există șanse 50%-50% ca să întâlnim acest caz.

Cazul în care o muchie este întoarsă în locul ei. Crucea de pe faţa de sus a cubului 3x3x3 nu poate fi formată. Acest caz este foarte ușor de recunoscut, însă algoritmul lui este destul de lung și complicat. Este de fapt cel mai complicat algoritm din toată rezolvarea cuburilor mari. Din păcate nu există vreun truc peste a sări peste el și va trebui să-l învățați. Este un algoritm care vă va fi util la toate cuburile mari, inclusiv la cele impare, cu centru fix.

paritateoll(Rw2 B2) U2 Lw U2 Rw’ (U2 Rw U2) (F2 Rw F2) Lw’ (B2 Rw2)

2. Paritate PLL – După ce terminăm OLL-ul și întreg stratul de sus  are culoarea galbenă, mai rămâne să permutăm ultimul strat așa cum suntem obișnuiți la cubul 3x3x3, adică să mutăm muchiile dintr-un loc într-altul până tot cubul este rezolvat. Dacă observăm că nu recunoaștem cazul de 3x3x3 în care ne aflăm, înseamnă că a apărut cea de-a doua paritate (paritatea simplă). Aceasta apare doar în cazul cuburilor pare (4x4x4, 6x6x6, etc.), iar dacă o învățați o veți putea folosi la oricare dintre ele. Mai jos sunt cazurile pe care le puteți întâlni. O puteți privi și ca un nou caz PLL, singurul în plus față de 3x3x3.

  • paritate1-300x300Muchii opuse trebuie inversate

  • Paritate PLL 2Muchii adiacente trebuie inversate

  • paritate2Colțuri alăturate trebuie inversate

  • pariate3Colțuri diagonale trebuie inversate

(Rw2 R2) U2 (Rw2 R2) Uw2 (Rw2 R2) Uw2 U2

În realitate paritatea PLL este un singur caz de fapt, iar acesta este prima figură de mai sus (muchii inversate). Din acest motiv există și un singur algoritm care rezolvă totul. Însă pentru că mulți începători fac confuzie între cele 4 situații și le privesc ca fiind diferite am decis să le prezentăm pe toate pentru a simplifica înțelegerea.

În clipa aceasta tot cubul este rezolvat. Sper că această metodă de rezolvare a cubului 4x4x4 v-a ajutat, iar de acum vă așteptăm la concursurile de speedcubing pe care le organizăm!

-Radu Făciu

Orice întrebare, nelămurire sau sugestie despre această metodă se poate scrie pe forum în acest topic.